Dubbla signaler från alliansen?

DN skriver idag i sin ledare om kårobligatoriets vara eller icke vara. Och jag tycker att det är en självklarhet att det inte ska vara obligatoriskt. Lika självklart är det att kårerna verkligen behövs. Hur ska kårerna i framtiden finansieras? Det ska bli väldigt intressant att se vad den eventuella utredningen kommer att komma fram till.

Med den sedvanliga politiska takten så förväntar jag mig svar tidigast ett halvår efter jag är färdigutbildad.

Hela obligatoriegrejen känns rätt föråldrad, för att inte säga odemokratisk.

Sen kan man ju fråga sig varför Lars Leijonborg (fp opportunisterna) anser att det är helt otänktbart att studenter tvingas vara med i en kår, men att det samtidigt är världens naturligaste sak att tvinga hela den arbetande delen av Sveriges befolkning att vara med i a-kassan.

Kommentarer:

1 ef:

Problemet är att folk är lata och snåla. Och staten vill inte ge pengar till kårerna bara sådär heller. Hur det ska finansieras är därmed ett stort frågetecken.

För enkelhetens skull tycker jag att det borde vara obligatoriskt. Alla kanske inte nyttjar allt som kårerna erbjuder, men detsamma gäller ju vanlig skatt.

Nå, det är ju bökigt dethär. Och intresset för kårarbetet har minskat stadigt senaste åren. Är själv med i lite dittan och dattan som utbildningsbevakare och med i vår sektions styrelse.

2 Antonio:

Very nice site! Good work. http://www.sessit.port5.com

Kommentera här: