Ay caramba!

Lagrådets medgivande till att tillåta att FRA avlyssnar våra telefonsamtal och läser vår e-post är.. tja.. minst sagt uppseendeväckande. Får hoppas att detta inte är framtiden. Landskrona centrum ska kameraövervakas nu också. Tack och lov drar länsstyrelsen lite i handbromsen för mängden övervakning, men det är ändå illa. Trygghet eller integritet? Uppenbarligen kan man inte få både och. Sen att otryggheten är uppförstorad ad infinitum är det ingen som bryr sig om.

Att (just nu) 87.7% gladeligen säger upp delar av sin integritet är skrämmande. Det är sannolikt en irreversibel process. Vad sägs som att sätta upp en kamera i mitt badrum också när ni ändå är i farten, så att jag kan känna mig "trygg" när jag tar en dusch?

Referenserna man kan välja att dra (om man är på det humöret, vilket jag inte är) är många. 1984. Enemy of the state. Echelon. Och hur ska egentligen FRA gå till väga för att avgöra vilka mail som går till/från utlandet och vilka som är inrikes? Beror inte det på vilka servrar mailen levereras genom? Och hur ska själva kontrollen gå till? Enklast blir väl att gå igenom all trafik och leta efter nyckelord (precis som Echelon)? Och då lär ju ett och annat inrikesmail "av misstag" kontrolleras, får man anta.

Bra länk: stoppa-storebror.se

Nej, nu orkar jag inte mala på om detta längre, får bege mig in till centrum för att njuta av det så länge man kan utan att bli övervakad. Och Storebror: Bite my shiny metal ass.

Kommentarer:

1 mimmi:

visst är det väldigt roligt allt dethär dom hittar på? eumojjen om rätt till privatliv är tydligen inte viktig. håhåjaja.

2 Robert:

Nej nej, EU-direktiv måste man bara lydas när det gagnar en, inte annars. Lite som med kyotoprotokollet. Det är en spännande tid vi lever i, helt klart ^^

Kommentera här: