Dagens i-landsproblem #16: Varför är sladden orange?

image426

Varför, oh varför, är sladden till overheadprojektorer orange?

Jag minns att jag funderade på detta första gången som jag såg en OH-apparat, jag måste ha varit 7 år. Men jag accepterade det snabbt som ett faktum. OH-apparat = Orange sladd, så är det bara. Och jag har väl inte tänkt på det så mycket sen dess. Tills denna vecka då.

Jag lyfte upp en bok när jag var på Bokia på Center Syd i torsdags och läste på baksidan, och där stod det något i stil med att någon hade hittat någon "hängandes från en tall i en orange förlängningssladd". Och då kom jag på mig själv med att stå och tänka på en OH-apparat. Jag glömde det dock snabbt. Tills ikväll då.

Och frågan kvarstår: Varför är sladden orange? Inga andra sladdar har den färgen. Varför är OH-apparater speciella? Standardiseringskommissionen (måste vara kul att jobba där f.ö.) har slagit fast att orange ska användas i samband med transport. Jaha?

Det här är snarare ett i-landsmysterium än ett i-landsproblem.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Cyron:

Om du kollar bak på din dator, så hittar du även där en orange sladd. Kanske kan hjälpa dig i jakten på ett svar.

2 blommaland:

men det är ju sant...varför är den det? tjock och illorange. hmm, kan det vara så att ett större antal snorungar har snubblat över den hundra gånger? tillverkarna fattade att den måste synas bättre. jag tycker färgen är snygg. fast jag hade gillat grönt mer. och med lite glitter på.

sån är jag.

3 Robert:

Cyron: Nej, tyvärr inte. Däremot en orange kopplingshona som jag aldrig använt mig av.

4 Magistern:

Saker som är orangefärgare är det för att minska stöldbegärligheten, har man fått för sig.

Kommentera här: