Att varumärkesregistrera en färgnyans

Den här historien har delgivits min fulla tillåtelse att roa mig lagom halvkungligt, såhär innan middagen. Deutsche Telekom stämmer Telia för varumärkesintrång, då Telia använt sig av färgnyansen magenta. Detta är petitesskomik på hög nivå. Enligt artikeln så kan man uppenbarligen "registrera färg, doft och ljud. För att en färg skall kunna registreras som varumärke är, förutom att den utgör ett kännetecken och kan återges grafiskt, att den har särskiljningsförmåga för de varor tjänster som den avser". Så även om tanken känns främmande och korkad, så är det alltså fullt möjligt att ta patent på en färg.

image432
Gamla goda #3366CC...

Jag ansåg mig en gång i tiden ha mer eller mindre patent på RGB-nyansen #3366CC. Jag tyckte att den var så nära perfektion av blått som man kunde komma. Det tog mig åtskilliga timmar av exprimenterande för att komma fram till den. Jag använde den i versionerna 29-36 av min dåtida hemsida (R.I.P). Sen började jag jobba i tunnelbanan, och tyckte att nyansen var lite för närbesläktad med de Bernadotteblå skruttvagnarna. Åtminstone i vissa ljussken. Och nu fyller den mig, av just den anledningen, mest med avsky.

Så varsågoda att njuta, ett smakprov finns att beskåda här ovanför. En bild med måtten 1000 x 1000 pixlar, bestående enbart av nyans #3366CC, auktioneras nu ut till högstbjudande, budgivningen börjar på 100 kronor. Nästa vecka ska jag auktionera ut Löfbergs Lila:s lilanyans. Sen ska jag rea ut den hiskeliga gröna färgen i Björklövens emblem, om nu någon mot förmodan vill ha den. Jag anar en lukrativ framtid i färgbranschen.

(Och för att svara rösten som bor inne i mitt huvud: Nej, jag tänker inte radera inlägget, det har fan tagit en hel jävla kvart att skriva det, skit samma att det är fånigt)



Andra bloggar om: ,

Kommentarer:

1 chagor:

hehe härligt =)

Kommentera här: