Topp 10: Mest betydelsefulla skivomslagen

Det här är en väldigt subjektiv lista (men vad är inte subjektivt på en blogg egentligen?). Och 'betydelsefull' är ett rätt flummigt begrepp, i alla fall i ett sånt här sammanhang. Det får väl helt enkelt stå för omslag som lyckats etsa sig fast i minnet av den ena eller andra anledningen. Riktigt bra skivomslag blir en förlängning av musiken, och fungerar i perfekt symbios med musikens tänkta budskap. En enda bild ska säga mer än 1000 ord om den image som en grupp vill förmedla, om vad man kan förvänta sig av skivan, samtidigt som den ska göra sig väl i marknadsföringssammanhang. Valet av omslagsbild kan inte överskattas. Alla omslag på den här listan är kanske inte bra omslag. Men de flesta är det.


image283

01. Appetite for destruction - Guns N'Roses. Hur många t-shirtar har man inte sett med detta tryck? Ett stilbildande omslag till en stilbildande skiva, som förmedlar innehållet perfekt: Det är hårt, det är rakt på sak, och med en liten, liten nypa glam.



image284

02. A Night At The Opera - Queen. Omslaget är designat av Freddie Mercury, och inspirerat av de fyra bandmedlemmarnas stjärntecken. Det är sjukt snyggt, med väl tilltagna vita kanter så att det nästan ser ut som en passepartou. Bilden är klassisk popkonst, och förmedlar det överflöd som genomsyrar musiken genom hela skivan, med allt vad det innebär.



image285

03. Nevermind - Nirvana.
Har redan varit inne på det här omslaget tidigare, och hur den här ungen figurerade i min fantasi när jag var 11-12 år. Skivan som etablerade grungen helt på egen hand, passar perfekt ihop med ett omslag som (enligt min tolkning) är kritiskt mot allt vad kapitalism och etablissemang heter.



image286

04. Master of Puppets - Metallica. Runt 91-92 visste jag inte vilka Metallica var. En kompis till mig hade en t-shirt med det här trycket. Jag var för liten för att greppa symboliken, men jag blev intresserad. Hemma hos honom fick jag lyssna på deras svarta skiva för första gången, och en helt ny värld öppnades för mig. Sen dess har bilden på det här omslaget följt mig.



image287

05. Mellon Collie and the Infinite Sadness - Smashing Pumpkins. Jag hade länge ignorerat Smashing Pumpkins, men kombinationen av det här omslaget, en attraktiv basist (D'Arcy Wretzky) och lite överblivna pengar ledde till ett impulsköp. Så stor roll kan ett omslag spela i hur ens musiksmak utformas.



image288

06. This is Hardcore - Pulp. Jag minns att jag la märke till det här omslaget när jag bläddrade igenom en musiktidning (det kan ha varit Ginza), året var -98 och jag gick första terminen i ettan i gymnasiet. Jag satt på busstationen i Skellefteå och väntade på min buss hem. De enda låtarna jag hade hört av Pulp vid den tidpunkten var Disco 2000 och Common People från skivan Different Class som släppts 3,5 år tidigare, och jag hade gillat båda. Jag köpte aldrig skivan, men för tre år sedan hörde jag titelspåret av en slump, och återkopplade direkt till omslaget jag sett den där soliga höstdagen sju(!) år tidigare, förmodligen för att stämningen i låten passar perfekt till omslaget. Jag har fortfarande inte köpt skivan, men jag vet att jag gillar Pulp.



image289

07. Daybreak Chronicles - Purusam. Purusam var ett hardcoreband från Skellefteå mellan 94-99, och mitt dåvarande bands största förebilder. Omslaget är bandets image väldigt trogen. Det ska kännas uråldrigt, simpelt och lite lagom fantasyinspirerat, en mix mellan klassiskt och speed metal, kort och gott. Solen symboliserar både intensitet och tidlöshet på en och samma gång.



image290

08. New Adventures in Hi-Fi - R.E.M. Lite samma visa som med nummer 6 på listan. Såg omslaget nånstans, memorerade det, men köpte aldrig skivan. Impulsköpte däremot deras påföljande skiva Up till min dåvarande flickvän (en skiva som för övrigt har ett av de fulaste omslagen någonsin, anm), en skiva som betytt obeskrivbart mycket för mig sen dess. Det här omslaget hade en stor roll i det köpet, då det smygplacerat in en bild av vad R.E.M. är för sorts grupp i mitt bakhuvud. Ett otroligt snyggt, stämningsskapade omslag.



image291

09. Bat out of Hell - Meat Loaf. Jag tyckte att den här bilden var såå häftig när jag var liten. Den liksom lovade så mycket, den skvallrade om ett sorts liv helt främmande för mig. Jag älskade att studera detaljerna i den; alla gravstenar, det karga landskapet, den äckliga fladdermusen... Jag memorerade varenda detalj i den. Jag lyssnade dock aldrig på skivan, fick inte upp ögonen för Meat Loaf förrän jag lyssnade på titelspåret på en rocksamling jag köpte för några år sen. Men omslaget är oslagbart.



image292

10. No Limits! - 2 Unlimited. Jag älskade det här omslaget när det kom. Älskade att det såg ut som skrynkligt folie, älskade att dom såg ut att vara nakna, älskade att det kunde vara rättvänt åt två olika håll, älskade att dom tittade rakt fram på ena bilden och på varandra på den andra... Och det tar emot att erkänna det, men jag älskade musiken också.



image293

Bubblare: Actually - Pet Shop Boys.
Har aldrig lyssnat på Pet Shop Boys. Hört singlarna såklart, men det är allt. Men detta är ett stilrent omslag. Gäspningen säger liksom allt som behöver sägas. En kommersiell produkt ska krängas, två uppklädda unga män, perfekt inzoomade och beskurna, allt är så stilrent och perfekt, och nu tar vi bilden... och så gäspar den jäveln. Och titeln är perfekt placerad, i perfekt storlek. Bara "Pet Shop Boys, actually". Ironi när den är som bäst. Underbart.



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Lollias:

Borde egentligen starta en xrob-fanclub.
Du är ju kul ju! T o m texterna under skivomslagen gav mig underhållande läsning. Jag är impresserad... (för att ytterligare bidra till den vidriga svengelska blandningen...)

2 RS:

Meta Loaf och Nirvanas röstar jag på som de allra, allra viktigaste. jag ska på Meat Loafs konsert i Hovet i höst.

3 Robert:

Lollias: Hahahahaha, gör det du :-D Och tack så mycket, mår jag bra så mår mina bokstäver bra :-)
RS: Ååh! Hade Sthlm inte legat så förbaskat avsides så hade jag förmodligen också varit där.. :-P

Kommentera här: