Kränkningsnytt #4 - Tintin

Fan, sov nästan 11 timmar inatt. Tror inte jag är helt kry om jag ska vara ärlig. Hittade i varje fall ett sånt där inlägg som man blir glad av att hitta, där någon annan sätter ord på det som man skulle vilja förmedla, så man slipper ta sig tid till att formulera ihop ett inlägg själv, utan bara behöver länka till skiten så är man klar, så att man kan äta frukost lunch istället.

(Ett ex till mig hävdade förresten alltid att frukost var det första målet mat som man åt på dagen, oavsett tidpunkt. Jag höll inte med, då det kommer från tyskans früh, som betyder tidig, och kost som betyder, tjaa, kost. Det användes redan på 1500-talet, i betydningen "den tidiga kosten". Aah, jag älskar att ha rätt. Det är därför som jag har det så ofta).

Nåväl, tillbaka till vad det nu var som jag skulle skriva om.

image302

Det gäller Tintin, och hur han inte får vara ifred, utan nu dras in i hela den patetiska, ömkliga kränkningsdebatten. Inlägget som jag tänkt länka till hittar ni här, och säger egentligen allt som behöver sägas. Läs det. Nästa steg torde vara att man förbjuder Astrid Lindgren, då det i Saltkråkan figurerar ett flertal scener där personer befinner sig till sjöss utan flytväst på sig. Detta kan upplevas som kränkande för anhöriga till drunkningsoffer.

Hmmm. Tror aldrig jag använt ordet sjöss i skrift förut. Jag utnämner det härmed till dagens ord. Jag ska använda det så ofta jag kan fram till midnatt.

Det är okej att folk upplever sig som kränkta. Faktiskt. Vill folk ha nåt mer att gnälla över så för all del, gnäll arslena av er. Det gör interaktionen människor emellan intressantare på nåt sätt; förr kunde man inte kränka folk, bara förolämpa. Den här hysterin ger därmed meningsskiljaktigheter en ny dimension. Men. (Och det är ett stor men). När dumheterna börjar inskränka på yttrandefriheten så är nånting fel. Väldigt fel.

Nu: LUNCH.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Lollias:

Orkar inte öda energi på temat... kom däremot på varför jag så sällan följer länkar! Inte helt fel (att komma på det, alltså). Å då måste jag ju bara babbla lite:
För att läsa länkinnehållet måste jag sluta läsa blogginlägget. Men jag vill ju inte läsa Aftonbladet eller journalisten med förföljelsemani, jag vill ju läsa xrob! Jag måste alltså bryta tankebanan som inletts för att läsa nåt jag egentligen inte vill läsa, och sålunda läsa om hela inlägget igen efter att ha läst länkbiten. Hmmm...
Jag gör själv precis likadant och länkar i början av texten. Jag ska nästa gång prova lägga länken sist. Då kanske fler ids följa den?
Fast det kräver å andra sidan mer av mig. Då måste jag skriva mera ingående vad det hela handlar om, och det blir ju jobbigt. Det är ju MIN version av det hela som är intressant för mig att blogga om, inte länkkällans.
Äsch.

2 Robert:

Åhå! Det var en infallsvinkel som jag aldrig tagit i beaktande tidigare! Jag har bara gått på det som jag tyckt varit snyggast, att baka in länkarna i texten, och gärna få dom överstökade så snabbt som möjligt, så att jag kan fokusera mig på att skriva istället. Kanske borde jag också testa att lägga länkarna sist? Hmm. Får sova på saken, får se hur jag gör imorgon.

Kommentera här: