Källsortering #2 - Brödrosten

Vi har haft två stycken brödrostar i ett halvår lite drygt nu. Det är ett otroligt överflöd. Vi genomlider även något av en platsbrist i köket. Och jag tror inte på att sälja en brödrost begagnad; vem vill ha någon annans förkolnade brödsmulor liksom? Så, en av dom fick vackert finna sig i att gå till de sälla jaktmarkerna denna härligt kvalmiga sensommarkväll.

Den ena brödrosten är från 70-talet, men den är så snygg och stilren, och dessutom så rostar den skivorna med en precision som inte är av denna världen, så den kunde jag ju inte ge mig på. Det fick bli det nyare åbäket, köpt i oktober 2003 på ÖB i Vällingby om jag inte missminner mig, precis efter jag flyttat till Medborgarplatsen.

Den där nyfikenheten som infann sig under isärmonterandet av dammsugaren lyste här med sin frånvaro. Alla vet nog hur en brödrost fungerar, och alla kan nog lista ut hur den ser ut inuti utan några större svårigheter. Och processen var mer av det våldsamma slaget denna gång, då många av skruvarna hade triangelformade huvuden, som varken gick att skruva upp med spårmejsel, stjärnmejsel eller insexnycklar - Ett Djävulens påfund med andra ord. Fick gå lös på den arma brödrosten med en såg.

Inte så mycket koppartråd i den heller, bara pyttelite, i vad som såg ut att vara en väldigt liten elektromagnet, som hade som uppgift att hålla nere reglaget under tiden som brödskivorna rostas.



Bild 1: Sista bilden före slakten. Så här kommer jag alltid att minnas den... Bild 2: Mekanismen. Det gula uppe till höger är elektromagneten, som håller fast plattan uppe till vänster under tiden som de elektriska värmeelementen värmer upp brödet. Bild 3: Alla delarna! Inte så märkvärdigt; lite plast, lite metall, och lite elektronik. Bild 4: Närbild på en del av delarna. Uppe i högra hörnet är själva glödtrådarna från värmeelementen.

Imorgon så ska den källsorteras; hård plast, metall och elektronik. Sen ska jag fundera över vad jag ska ge mig på härnäst. Har en överflödig cd-spelare, en stereo som vi inte använder och en dator som bara står och skräpar...



Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer:

1 Dennis:

Den såg faktiskt mer avancerad ut än vad jag trodde inuti :)

Kommentera här: