Bokrecension: Termin 1, röntgensjuksköterskeprogrammet (samtliga böcker)

FÖRSTA KURSEN, SJS110 - OMVÅRDNADENS GRUND OCH ETIK (1-20), 8 poäng:



Angelöw, B., & Jonsson, T. Introduktion till socialpsykologi. ISBN 91-44-00597-0

Intressant bok som jag sträckläste, behövdes dock bara för en mindre inlämningsuppgift, som man dessutom gör i grupp, så jag vet inte om det var världens nödvändigaste köp.

Betyg: 8/10
Nödvändighetsbedömning: 5/10.
Köp om ämnet intresserar dig.



Backman, J. Rapporter och uppsatser. ISBN 91-44-00417-6.

Torr och tråkig, javisst. Men oumbärlig om man vill slippa få underkänt bara för att man råkat ange källor på fel sätt eller dylikt.

Betyg: 5/10
Nödvändighetsbedömning: 9/10.
Köp.



Benner, P. Från novis till expert: mästerskap och talang i omvårdnadsarbete. ISBN 91-44-35631-5.

Är egentligen, i mitt tycke, inget annat än en omvårdnadsteori och därmed ett nödvändigt ont. Användes till en inlämningsuppgift på 2 A4, som man gör i grupp.

Betyg: 2/10
Nödvändighetsbedömning: 2/10.
Köp INTE.



Ehnfors, M. VIPS-boken. ISBN 91-7043-045-4.

Utmärkt att skaffa om man pluggar till vanlig sköterska. Som röntgensjuksköterska kommer du inte att använda den här boken mycket. Bra att ha läst igenom en gång eller två kanske, sen klarar du dig med foldern som finns att köpa i receptionen för 20:-

Betyg: 6/10
Nödvändighetsbedömning: 3/10.
Låna den, köp inte. Köp foldern sen.



Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J. Etik i arbete med människor. ISBN 91-44-01689-1.

Behövs för att klara första tentan, och jag tror att dom vanliga sköterskorna kommer att använda den mer framöver. Själv sålde jag mitt ex av den så fort som jag var klar med kursen. Tråkigare bok, bestående enbart av ett evigt uppradande av självklarheter, får man leta länge efter.

Betyg: 1/10
Nödvändighetsbedömning: 3/10.
Låna inför första tentan, köp inte.



Idvall, E. Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad.

Minns inte så mycket från den här boken. Antagligen för att jag bara öppnade den som hastigast en enda gång.

Betyg: 3/10
Nödvändighetsbedömning: 2/10.
Kopiera de få sidor som du kommer att använda.



Jahren Kristoffersen, N., Nortvedt, F., & Skaug, E. Grundläggande omvårdnad 1. ISBN 91-47-05274-0.

Flummig och diffus, handlar mycket om etiska värderingar etc. Har du valt att jobba med människor så har du antagligen bra värderingar redan, så skit i den här boken, den är verkligen inte värd priset.

Betyg: 4/10
Nödvändighetsbedömning: 4/10.
Kan vara bra att ha läst igenom.



Jahren Kristoffersen, N., Nortvedt, F., & Skaug, E. Grundläggande omvårdnad 2. ISBN 91-47-05275-9.

Den här delen i serien är betydligt bättre, går igenom konkreta omvårdnadsuppgifter och symtom, etc. Rekommenderas.

Betyg: 7/10
Nödvändighetsbedömning: 7/10.
Köp.



Kirkevold, M. Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering. ISBN 91-44-01039-7.

Omvårdnadsteorier är Djävulen. När du väl börjat jobba så kommer du att bilda dig en egen teori i ditt huvud om vad du anser att ditt arbete går ut på, och då kommer du att ha glömt den här boken för länge sen. Du kommer dock att behöva vara ordentligt påläst på ett par kapitel i den inför ett seminarium.

Betyg: 4/10
Nödvändighetsbedömning: 7/10.
Låna, eller köp och sälj efter kursen.



Lindholm, C. Sår. ISBN 91-44-04052-0.

Här är en bra bok att ha i sin ägo, inte bara under utbildningen utan även när man börjat jobba. Du kommer att stöta på sår i alla dess former, och då kan det vara bra att ha något att gå tillbaka och bläddra i. Rekommenderas ej att läsas samtidigt som man äter, full med smaskiga bilder.

Betyg: 8/10
Nödvändighetsbedömning: 7/10.
Köp.



Lundh, B. Medicinska ord: det medicinska språket: begrepp, definitioner, termer. ISBN 91-44-03710-4.

Skit i den här, efter första terminen så kommer du att märka att den är otillräcklig som ordbok. Satsa på Medicinsk Terminologi av Bengt I. Lindskog direkt istället (ISBN 9789172274235). Lite dyrare, mycket bättre.

Betyg: 4/10
Nödvändighetsbedömning: 10/10.
Du behöver en medicinsk ordbok. Punkt.



Polit, D.F., & Beck, C.T. Essentials of Nursing Research. Methods, Appraisal and Utilization. ISBN 0-7817-4972-7.

Jag gjorde misstaget att köpa den här boken. Har inte öppnat den ännu. Jag tror att jag kommer att behöva den i både termin 3 och i termin 5, men inte ännu. Har svårt att se varför den ens var med på litteraturlistan.

Betyg: ?
Nödvändighetsbedömning: 1/10.
Köp senare. Eventuellt.



Raadu, G. Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. ISSN 0349-6627.

Den här finns på Internet i sin helhet, så egentligen är det ett onödigt köp. Den kan dock vara bra att ha, i synnerhet till första tentan, där du får lov att ha med den. Blir snabbt inaktuell, så var beredd på att köpa den en gång till före du är färdigutbildad.

Betyg: 7/10.
Nödvändighetsbedömning: 5/10.
Köp om du vill, skriv ut om du vill.



Tamm, M. Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. ISBN 91-44-04100-4.

Intressant läsning, behövs till ett seminarium. Jag är glad att jag köpte den, men jag hade lika gärna kunnat låna den istället.

Betyg: 5/10
Nödvändighetsbedömning: 5/10.
Köp om ämnet intresserar dig.


ANDRA KURSEN, SJS111 - ÄLDRES HÄLSA/OHÄLSA (1-20), 4 poäng



Ericson, E. & Ericson, T. Klinisk mikrobiologi: Infektioner, immunologi, sjukvårdshygien. ISBN 91-47-05127-2.

Bra bok, faktaspäckad och konkret från pärm till pärm. Återkommer i termin 2.

Betyg: 7/10
Nödvändighetsbedömning: 7/10.
Köp.



FASS. (senaste uppl.). ISBN 91-85314-78-1.

Finns även den i sin helhet på Internet, om du ska köpa den här, så köp en upplaga som har ett par år på nacken, brukar vara betydligt billigare så. Annars så finns den ute på alla vårdavdelningar, så du kommer alltid att ha tillgång till den, oavsett om du köper den eller inte. Sen så är det betydligt viktigare att kunna hitta i den än att kunna den.

Betyg: 8/10
Nödvändighetsbedömning: 2/10.
Avråder från köp, kommer bara att utgöra bokhylleutfyllnad.



Larsson, M. & Rundgren, Å. Geriatriska sjukdomar. ISBN 91-44-01829-0

Man KAN klara andra tentan enbart genom att anteckna som en galning på föreläsningarna, men man kan även klara den genom att kunna den här boken utantill. Den kommer även att komma till användning under praktiken sen.

Betyg: 7/10
Nödvändighetsbedömning: 7/10.
Inte ett nödvändigt köp, men jag rekommenderar den.



Simonsen, T. & Aarbakke, J. Illustrerad farmakologi 1, Principer och tillämpning. ISBN 91-27-07715-2.

Det här är en bra bok, väldigt intressant och lättöverskådlig. Kommer att återkomma, och är väldigt bra att ha i efterhand också.

Betyg: 8/10
Nödvändighetsbedömning: 7/10.
Är glad att jag köpte den.



SOU 2001:6. Döden angår oss alla: värdig vård vid livets slut: slutbetänkande/ Kommittén om vård i livets slutskede. ISBN 91-38-21385-0

Finns på Internet. Jag köpte den ändå, vet inte varför, ett oförklarligt hjärnsläpp jag fick bara. Används på en enda föreläsning, som inte ens kommer på tentan sen. Visst, döden är ett viktigt ämne för alla inom vården, men jag är övertygad om att en bok inte kan fungera som ett substitut för erfarenhet. Den här är således värdelös.

Betyg: 1/10
Nödvändighetsbedömning: 1/10.
Vill nån köpa den så säljer jag mitt ex för 20:-, alternativt för en kopp te.



Tornstam, L. Åldrandets socialpsykologi. ISBN 91-7227-414-X.

Det finns ett enda kapitel i boken som inte är en upprepning av allt som stod i Introduktion till socialpsykologi. Det här är en bra bok, men det enda kapitlet som egentligen är intressant för kursen utgör mindre än 15% av boken, och det är följaktligen lagligt att kopiera det. Gör det, och bränn pengarna på öl istället.

Betyg: 6/10
Nödvändighetsbedömning: 2/10.
Kopiera istället.


TREDJE KURSEN: SJS117, KLINISK UTBILDNING INOM KOMMUNAL ÄLDREVÅRD (1-20), 3 poäng


Inga nya böcker tillkommer, den här månaden har man råd att både betala hyran OCH äta sig mätt.


FJÄRDE KURSEN: RSJ022, OMVÅRDNAD, METODIK OCH TEKNIK I VID KONVENTIONELLA RÖNTGENUNDERSÖKNINGAR, TEORETISK OCH KLINISK UTBILDNING (1-20), 5 poäng


Bontrager, K. L. Textbook of Radiographic Positioning and Related Anatomy. ISBN 0-323-01219-1.

Jag tror ärligt talat inte att man kan bli en bra röntgensjuksköterska utan den här underbara klossen till bok. Här finns samlat nästan allt om alla de vanligaste konventionella röntgenundersökningarna; patologin, vilka bilder som vanligtvis tas för olika kroppsdelar, alla tekniska faktorer som spelar in, alla inställningar med allt vad milliamperesekunder, kilovolt och stråldoser heter, strålskydd, positionering av patienten, vinkling av röntgenröret, storlek på bildplattan, hur en bild av en specifik kroppsdel ska se ut för att kunna bedömas korrekt av läkare, ALLT.

Betyg: 10/10
Nödvändighetsbedömning: 10/10.
Helt klart värd de 1.200 kr som den kostar.



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Lollias:

Jag beklagade mig över bokpriserna när jag läste på KomVux, men jag tror att mitt bokinköpskonto ligger i lä... Har du vågat dig på en summering, eller är det sånt som man bara inte gör, för sin mentala hälsas skull? :-)

2 Robert:

Nej usch, det har jag inte vågat mig på, haha. Kanske jag borde sysselsätta mig med någon dag inom en snar framtid :-)

Kommentera här: