Våga Vara Färgblind (ffs)

Blått och rosa blir unisex på Polarn och Pyret, skrev DN i tisdags. AB hakade på igår. Inga konstigheter med det, det är så uppenbart bra att det inte ens kan sägas rakt ut utan att man spär ut Internet med överflödigheter. Sen kan man fråga sig varför vi ger olika färger, såsom blått och rosa, en laddning som de inte förtjänar. Vilken färg är kvinnligare - Grönt eller gult? I vilken tröja framstår jag som manligare - Den terracottafärgade eller den askgrå? Vilken färg på byxorna uttrycker bäst att jag gillar succulenter - Svart eller vit? Vad är mer passande för en ettårig pojke att ha för färg på mössan - Blått eller rosa? Frågorna är precis lika hjärndöda allihop.

image189


Sen stör jag mig lite på omröstningen på AB:s sida. Jag kunde inte besvara frågan, då jag saknade ett "låt folk ha på sig vad fan dom känner för"-alternativ. Färgen på kläder borde - åtminstone för små barn - vara underordnat funktionen. Dom ser ju för fan nästan likadana ut allihop ändå. Värre då när dom blir äldre, då kan jag förstå om man väljer att undvika vissa färger. Inte av könspolariserade skäl, utan av rent estetiska. Jag klär för jävla illa i gult, till exempel. Ljusblått eller brunt hör inte heller till favoriterna.

Dagens ord:
Likrikta - Det att rikta åt samma håll; ge en enhetlig inriktning åt; (fys.) förvandla växelström till likström. Likriktning - Det att likrikta || -en; -ar

Kommentarer:

1 Sandra:

http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/%e2%80%9dhan-vill-inte-leka-kurragomma-i-garderoben-langre%e2%80%9d

2 Sandra:

men satans länkar... ser du hela?

3 Emma:

"Nej, man ska kunna se skillnad."
Men, va fan.
Jag fattar inte... *sucka för sig själv*

4 Lollias:

Någonstans kanske, eventuellt, möjligen någon någongång uppfinner kläder som verkligen ÄR unisex. Mikroskopisk och försvinnande liten chans, men kanske, kanske. Att kalla dagens kläder unisex är att skämta. Förhoppningsvis, annars vore det ju lögn.
Min son var en kanin-kille tills bara för dryga halvåret sedan. Hur lätt är det att hitta kaniner på icke-rosa kläder från stl 80 och uppåt? HOPPLÖST, kan jag berätta. När han nu upptäckt dödskallar och eldsflammor är det genast superenkelt, så länge han inte vill ha något som är mer färggrant än en stenmur. Eller möjligen en asfalterad väg. Murr-brunt, grått i alla nyanser, beige, svart, mörkt marinblått... J I P P P P I.
Jag tillhör dem som hela tiden använt alla regnbågens färger till sonen/sönerna - bortsett från rosa. Lika mycket för att det är "oooo vilken söt flicka du har. Men fick inte du en pojke?" som för att jag är hängivet illatyckande om rosa.
Och bara för att PoP säger att rosa och blått är unisex - gör det det till en sanning då?
Nej, någongång, någonstans kanske, eventuellt, möjligtvis någon klädskapare fattar att vi ÄR OLIKA och GILLAR OLIKA FÄRGER. (och olika former, mönster, passning, material, typsnitt, födoämnen, sex, bilar, blablablä...)

5 Lollias igen:

Kunde inte låta bli...
"och en rosa piké har fått en tuff blå rand."
Jaha, varför är blått så tufft?

"Nu ska vi avskaffa flick- och pojksnacket. Därför låter vi *tuttenuttrösten med lite läsp* killarna gå i puttenuttiga rosa tossor och *stark röst, tydligt och välartikulerat* tjejerna brottas i tufft camouflagemönstrade, stryktåliga jeans."
Jojo. SÅÅÅÅÅÅÅÅ könsneutralt, så.

Kommentera här: