Påskhelgens...

...tråkdebatt: Kristofobin. Är nu kristendomen den enda sanna religionen så tål den väl att ifrågasättas? Är kristendomens Gud den enda sanna så tål väl han/hon/den/det att prövas? Men visst, det är allmänt accepterat att snacka skit om kristendomen, och inte om islam. Och judendomen har man inte fått yttra ett negativt ord om sen 40-talet. Eftersom människor ständigt verkar behöva något att snacka skit om, ser jag bara en utväg - Börja snacka skit om alla religioner istället. Det är väl ändå lite märkligt att tro så blint på något, utan några som helst bevis? En tro på en Gud har lika stor plats i mitt liv som tron på utomjordiskt liv och kall fusion... folk beter sig som att religion skulle vara heligt på nåt sätt (obs, sarkasm (inte bara det sista)).


...utspel: Björklövens vd Bedros Sakayan verkar vara en väldigt bitter man, som inte förstår att en ung talang vill testa sina vingar i Elitserien istället för att harva på i Allsvenskan. Märkligt att så gärna vilja behålla en spelare ena sekunden, och i nästa verka stensäker på att spelaren kommer att misslyckas nästa säsong.


...dubbelmoral: Det är fel och moraliskt förkastligt av ett företag som Bofors att göra profit på att människor orsakas lidande på grund av att dom tillverkar och säljer vapen. Men det är okej när kommunen vill spara in pengar och därmed utsätta människor för onödigt lidande genom att konkurrensutsätta äldreomsorgen? Funkar en bransch bättre när den som kan utföra ett arbete till lägsta möjliga kostnad får utföra det? Har tunnelbanan rullat bättre sen connex (eller veolia) tog över?


...tanke: Håller kränkt på att bli det nya intolerant? Eller den nya genvägen till 15 minuter i rampljuset? Vill man synas lite, och inte kan sjunga tillräckligt bra för att ställa upp i Idol (visst, det hindrar uppenbarligen inte alla), eller inte känner för att ha sex i TV och därför skippar att söka till Big Brother, så kan man alltid gå och bli ordentligt kränkt.


...aha-upplevelse: Jag är ingen våldsam människa, alla timmar framför tv-spelet till trots. Alltså gör inte tv-spelande människor per automatik våldsamma. Alltså måste jag ha missat den faktor i barndomen som gör människor våldsamma. Och nu har jag kommit på det - Det är givetvis PEZ-figurernas fel att samhället ser ut som det gör! Att lära barn att det är belönande att bryta nacken på en liten försvarslös varelse är direkt förmätet. (Deras hemsida se för övrigt ut som om den designats av någon som knaprat på för många magiska svampar - I love it).


...skönaste uttryck: "HVORDAN ER DET MULIG!?" Att använda som svar på i princip vad som helst. Det är för övrigt det enda jag kan på danska.


...långsökta konspiration: Det har med Microsoft, Bonniers och patiens att göra. Jag pratar om harpan som följer med Windows. Jag svär, den var mycket svårare för 13 år sen. Numera är den barnsligt enkel att klara (nej, det kan omöjligt ha att göra med att jag var 11 år för 13 år sen). Varför det är en möjlig konspiration? Jo, genom att göra harpan simplare, så får korkade människor för sig att dom är smartare än dom är. När dom nästa gång går förbi en bokhandel, vad tänker dom då? Jo, "jag som är så jävla smart kanske skulle ta och börja läsa mer". Försäljningen på böcker kommer att öka avsevärt, bara för att människor som är för dumma för att läsa läser ändå. Det behöver inte enbart vara Bonniers som ligger bakom detta, även Natur och Kultur, Rabén & Sjögren och Studentlitteratur AB är misstänkta ondskefulla genier som kan tänkas stå bakom denna sublima kupp.


...habegär: Dom här skorna som finns på top 12 i Malmö för 799 kronor:
image155

...mat:
Vitlöks- och rosmarinsmarinerade lammkotletter med ugnsgrillad färskpotatis och ratatouille. Till efterätt en crème brûlé.


...fundering: Vad är det som gör att fett lagras på vissa ställen på kroppen och inte på vissa andra? Varför får överviktiga människor dubbelhakor, och inte dubbelpannor? Svaret är förmodligen simpelt, men det är inget som jag orkar fördjupa mig i just nu.


...kom ihåg:
Jag glömmer alltid bort att införskaffa boken Jag! av Vladimir Majakovskij, så om jag skriver ner det här, så kommer jag förhoppningsvis inte att glömma det igen. Har inte läst den sen jag gjorde lumpen. Den är fenomenal.


...dilemma:
Hur kan det komma sig att det alltid är för få timmar på en dag för att få tiden att räcka till, samtidigt som det alltid för många dagar tills det är lördag nästa gång?


...slutklämm: Må så vara att det här mest var trams, men erkänn - Du har aldrig läst om Björklöven och Majakovskij i samma inlägg förut... Är det det som kallas för att häda förresten?



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Love:

Dom där skorna var RIKTIGT snygga! :) Men en anning dyra kanske :P

2 Robert:

Jag vet! :-P Särskilt om man är student. Men men, drömma kan man alltid.

3 Lollias:

Tänk sån tur att smaken är olika! Jag håller INTE med ovanstående talare, jag såg inte öht nåt tilltalande i skorna. Mest kanske för att det var gympadojjor? Å råååsa är väl den enda färg jag i sten vägrar att ha någonstans kring min hjärtebärarkonstruktion.
Ooooops! Om jag inte gillar rosa kanske jag trots allt inte är tjej??? (apropå Girlie-glassen, alltså) Bloggeliblogg!

... å jag skulle inte köpa "vanliga" skor för såna pengar oavsett. Snöskoterskor eller möjligen specialbeställda skor, men gympadojjor... Nä. (Gissa om jag är fast i landet-för-länge-sedan?)

4 Robert:

Hmm. Undrar just vad det resonemanget säger om mig; En kille som gillar rosa? :-P

Och jag skulle aldrig få för mig att betala 800 spänn för ett par såna där skor jag heller. Men jag vill fortfarande ha dom :-)

Kommentera här: