Oroveckande (iq-)utveckling!

Senast jag gjorde ett iq-test var nån gång under våren 1999, dvs för ganska exakt åtta år sen. Den gången fick jag 152 poäng. Idag gjorde jag ytterligare ett, på Illustrerad Vetenskaps hemsida, och denna gång skrapade jag ihop 134. Detta betyder, om man känner för att dra en osannolik och fullständigt orimlig slutsats i syfte att frambringa en kvasikomisk poäng (vilket jag givetvis gör), att mitt iq sjunker med i genomsnitt 2,25 poäng per år!

Något som innebär att jag om lite drygt 15-16 år kommer att ha sjunkit ner till riksgenomsnittet. När jag slutligen går i pension så kommer jag att ha en iq på ca. 44, dvs jag kommer att ligga på en pudels nivå. Men det är väl då som ett helt livs ihopsamlade visdom ska kamouflera bristen på intelligens. Är det tänkt i alla fall. Får väl passa på att njuta ordentligt av nuet när jag, enligt denna typ av fåniga och intetsägande tester, uppenbarligen tillhör de två intelligentaste procenten av mänskligheten (Strindberg hade rätt - Det är fan i mig synd om människorna).

Men för att för ett ögonblick bli lite klarsyntare (ja, även jag har såna ögonblick ibland) - Hur pass legitimt är ett iq-test som måttstock för människors intelligens egentligen?

För det första så är resultatet beroende av hur väl man behärskar språket som testet är skrivet på. För det andra så lyckas man bättre om man befinner sig inom de kulturella referensramar som konstruktörerna av testet har tänkt sig att man ska befinna sig inom. För det tredje så kommer det aldrig att kunna konstrueras ett test som är normaliserat för att passa ett helt lands befolkning, än mindre en hel världs befolkning.

För det fjärde så finns det många olika sorters intelligens - Att redovisa samtliga i en enda summa funkar inte. För det femte så är intelligens något som man har, och inget som går att träna upp. Det faktum att man kan träna sin logiska problemlösningsförmåga och sen få bättre resultat på ett iq-test säger väl egentligen allt som behöver sägas om hur pass stor betydelse resultatet har.

För det sjätte så har det bevisats i studier att gymnasieelever tappar åtskilliga iq-poäng under sommarlovet - Om man anser att iq-test verkligen är ett mått på intelligens, så måste man dra som slutsats av resultatet att intelligens är en färskvara, precis som kondition och mellanmjölk. Så är det givetvis inte. Kunskap kan förvisso förstärka ens intellekt (eller ge en spetskompetens), men ens grundintelligens förblir densamma.

Däremot så krävs det inte särskilt mycket intelligens för att inse det ironiska i att människan, som själv utnämnt sig till skapelsens krona, inte är intelligent nog för att skapa ett test som på ett tillfredsställande sätt kan mäta sin egen intelligens.



Andra bloggar om: , , , , ,





Sen vill jag även passa på tillägga att jag gjorde testet under tiden som mina makaroner blev överkokta (stressmoment) och telefonen ringde och störde (två ggr!). Detta lär ha påverkat mitt resultat negativt. Bara en gardering utifall att du skulle råka få högre poäng än mig.

Kommentarer:

1 Lollias:

Hmmm... jag fick 121 poäng... Mitt (icke-)minne drog ner rätt rejält på den där siffergrejen. Men jag "fick bättre resultat än 91 % av populationen", så trots att jag verkligen AVSKYR den här typen av tester är det rätt kul... Och jag kan bara inte låta bli att göra dem...
Suck på mig.

2 Robert:

Sifferdelen var knepig, särskilt när man skulle återge dom baklänges. Inte van att tänka på det sättet.

3 Jocke:

IQ-skalan såg annorlunda ut för ett par år sedan mot vad den gör nu. 152 då stämmer ganska bra överens med 134 nu.
MVH
Jocke, 135.

4 /M:

Angående passé och aktuellt. Utan att använda min google fu först, har inte olika metoder för att mäta IQ olika poängsystem som inte står i relation till varandra? Det låter kanske självklart, men jag menar att det finns rivaliserande teorier och metoder, att de gärna särskiljer sig via poängfördelning, och att det test där du fick 152 kanske fortfarande är aktuellt.

5 ___:

En art kan inte vara smart nog att helt inse hur den själv fungerar.

6 Robert:

Jocke: Haha, man får väl hoppas åtminstone :-)
M: IQ-system är en enda djungel.
___: Jag vet, det var ironiskt menat. Med tanke på hur
höga tankar vi ofta har om oss själva som art.

7 /M:

I vilket fall som helst så visar mitt resultat med all önskvärd tydlighet att IV-testet inte är ett precisionsinstrument :o)

8 Robert:

Lol

Kommentera här: