Kränkningsnytt (a.k.a Dagens Sarkasm)

En gäst blev upprörd över att ha hittat en bibel i sitt rum på Scandic Hotell (artiklar här och här). Det är väl snarare jag som borde känna mig kränkt, om man ser till den tid som går åt till att läsa om alla dessa s.k. kränkningar i diverse tidningar? (obs, sarkasm).

image153

Hur kan en bok innehållande en religiös idé verka kränkande mot andra religiösa idéer? Exkluderar en idé om kärlek och mänskligt värde en annan, snarlik idé om kärlek och mänskligt värde? Jag såg Da Vinci-kodenstadsbiblioteket när jag var där senast. Taskigt skrivna deckare med krystad story går emot allt jag står för. Så jag mailade till biblioteket och påpekat detta osedvanligt ogenomtänkta kränkande av mig som person (obs, sarkasm).

De svarade att de genast skulle plocka bort den. Jag skulle även få 8.000 kronor som plåster på såren för det lidande de orsakat mig (obs, sarkasm).

Om jag helt enkelt kunde ha struntat i att den fanns där? Ja, det skulle man ju kunna tänka sig att jag kunde ha gjort. Det är vad jag brukar göra med t.ex. biblar på hotellrum.

Kommentarer:

1 listoplisto:

Neee... det är mycket mer trendigt att bli kränkt istället. Tydligen



2 Robert:

Jupp.. Men begreppet "kränkt" verkar mer och mer gå mot att bli det nya "intolerant".

3 Theres:

hehe ja det är sinnessjukt många inrednigsprogram, men jag är som paralyserad, man kan inte prata med mig om jag ser på nått sånt programm :P

Biblen på hotellrummet, snacka om överreagera :O jag tycker att han hade kunnat visa sin omognad på ett bättre sätt, bränna den tex (obs sarkasm)

ha det fint!

4 danpark:

Varför ska bibeln få ligga på hotellrum? Varför inte Mein Kampf av Adolf Hitler då också.

5 Robert:

Den får ligga där precis lika gärna som Bibeln. Samlingen bör även kompletteras med Maos lilla röda och Pippi Långstrump på de 7 haven. Sprid din intolerans mot folk med andra åsikter än dig nån annanstans.

6 Fredrik Bendz:

Det är ingen som har talat om kränkt mer än fundamentalisten Emanuel Karlsson som förvrängt historien för att få fram retoriska poänger. Det som har hänt är att en hotellgäst påpekat det orimliga i att det bara finns biblar på hotellrummen och inte muslimsk, buddistisk och ateistisk litteratur. Hotellet svarade då med att utöka sortimentet.

Din liknelse haltar alltså betänkligt. En bättre liknelse hade varit om Da Vinci-koden var den enda boken som fanns på hela biblioteket - ett ex i varje rum. Du påpekade det olämpliga i detta för bibliotekarien som svarade att det var en tradition att bara ha Da Vinci-koden ute men att man nu skulle ställa den i Science Fiction-hyllan och att man skulle utöka bibliotekets sortiment med fler science fiction-böcker.

En fundamentalistisk anhängare av teorin om Prieure de Sion får reda på saken och gör en protestsida mot att biblioteket flyttar Da Vinci-koden till Science Fiction-hyllan samtidigt som man fortsatt kan gå in och lyssna på satanistisk hårdrock i CD-avdelningen. I sin protestlista hävdar han att du påstått dig ha blivit kränkt av Da Vinci-koden.

Nu bryter helvetet lös i blogosfären och du bemöts av stor intolerans för din påstådda kränkthet när allt du gjort var att påpeka det olämpliga i att Da Vinci-koden hade en särställning på biblioteket framför annan litteratur.

7 Robert:

Haha, kan bara instämma - Din liknelse var mycket bättre.

Jag var dock inte tillräckligt intresserad av ämnet för att lägga ner mer tankekraft än jag gjorde... Jag lämnar hellre religiösa debatter till de som faktiskt är antingen troende eller ateister. Däremot blir debatterna ofta så komiska att man inte kan låta bli att påpeka det emellanåt.

Men jag tycker fortfarande det är märkligt att reagera över en sån trivial sak som att det ligger en bok på ett hotellrum. Lite på samma sandlådenivå som att reagera över att en glass döpts till Girlie.

8 Robert:

Haha, kan bara instämma - Din liknelse var mycket bättre.

Jag var dock inte tillräckligt intresserad av ämnet för att lägga ner mer tankekraft än jag gjorde... Jag lämnar hellre religiösa debatter till de som faktiskt är antingen troende eller ateister. Däremot blir debatterna ofta så komiska att man inte kan låta bli att påpeka det emellanåt.

Men jag tycker fortfarande det är märkligt att reagera över en sån trivial sak som att det ligger en bok på ett hotellrum. Lite på samma sandlådenivå som att reagera över att en glass döpts till Girlie.

9 Robert:

Ateistbloggen var för övrigt läsvärd, alltid trevligt att stöta på bloggar som skrivs av folk som tänker först och skriver sen.

10 Fredrik Bendz:

Jag kan själv tycka att det finns viktigare saker att ägna sig åt än hotellbiblarna, men man måste se saken ur ett större sammanhang. Gideoniterna tillåts lägga ut biblar utan konkurrens från andra livsåskådningar. Det är vad Stefan Jansson har reagerat på. Han har inte sagt sig vara kränkt, utan bara påpekat att det är en orimlig kvarleva från en svunnen tid då kristendomen hade en särställning i vårt samhälle. Vad saken i grund och botten handlar om är principen om likabehandling.

Sammanfattningsvis håller jag alltså med om att frågan om hotellbiblarna är ett I-landsproblem men den ingår i ett större sammanhang. Jag får väl skriva om det på ateistbloggen för det kräver lite längre resonemang för att se helheten. I den här debatten har tyvärr bara det andra perspektivet lyfts fram.

11 rdksat qruod:

zkyl ykcxdrhi iwjd mctrev etixuncdr yxnq mlxjivsd

Kommentera här: