Jag ser inte lika mycket på tv längre...

...och det beror verkligen inte på att jag laddar ner programmen istället.

DN skriver att "i första hand är det de unga männen som försvunnit ur tv-kanalernas tittarstatistik. Deras tv-tittande har under de senaste fyra åren minskat med 13 procent. [...] Det är svårt att se någon annan förklaring till det kraftiga trendbrottet än att unga män börjat ladda ner sina tv-program i stället".

Mitt minskade intresse för tv:n som medium beror på att programmen är för jävla kassa nuförtiden. Lost var okej första säsongen ut. Prison Break har aldrig varit bra och kommer aldrig att bli det heller. House är ett lysande undantag, men det är bara en timme i veckan, och den kan jag gladeligen undvara.

Men visst, jag kanske inte är representativ för övriga män i min åldersgrupp.

Och visst, jag kan känna att det rycker lite i nedladdningsfingrarna när man ser att serien hunnit till slutet av säsong 3 i USA, medan vi bara är i början av säsong 2 ännu. Dessutom är House inställt nu på tisdag, för tredje gången sen serien började visas i Sverige i höstas (Tack igen, TV4).

Internet är överlägset tv. Internet finns till för mig när jag känner för att det ska finnas till. Jag kan pausa det som händer på skärmen när jag vill, den tar inte pauser åt mig när jag som allra minst vill det. Internet är inte som tv-tablån - Statisk och oflexibel.

Och för övrigt så är reklamavbrott Djävulen (ja, jag har därmed slagit fast att Djävulen kan ta sig flera olika former - Häromdan var Djävulen det där jävla lilla hjälp-gemet i Word, idag är han reklam. Imorgon - Kanske ett paket mjölk som passerat bäst-före-datum, you never know. Det är det som gör honom till Djävulen).

Jag skulle förmodligen inte ens ha en tv om det inte vore för att jag är besatt av tv-spel. Men ger ni mig bättre program så kommer jag att titta på dom. Och jag skulle inte gråta blod om ni skar ner lite på reklamavbrotten.

Kommentarer:

1 Sandra:

tvärtom är det. jag ser baara tv, hela tiden nästan, för jag klarar lix inte av att se saker på datorn. det går bara inte att hålla intresset uppe. slösurfa kan jag göra länge, men inte slötitta. tråkigt, för jag har en bunt filmer o serier jag vill se. tv äger! haha så intellektuell jag känner mig. :D
lolol är lite tom i huvudet, har haft celina hela dagen, samt varit hos stina (+ två glada barn). tralala.

2 Robert:

Jag ser inte på saker just alls. Inte på saker som tar upp en bestämd del av min tid i alla fall, såsom film. Jag gillar saker som jag kan avsluta och påbörja på en sekund (dvs böcker och tv-spel). Fast det är nog bara en fas. Och för övrigt så stod det i artikeln att unga kvinnor ser på mer tv än nånsin just nu :-) Kan för övrigt, på tal om visuella medier, rekommendera filmen "The Darwin Awards", säg åt Tobbe att fixa den.

Kommentera här: