Jag har aldrig varit i Skövde

Så. Då har jag erkänt det. Känns väldigt skönt att få det ur sig. Jag kan också - av bara farten - erkänna att jag aldrig varit i Halmstad eller Höör heller. But I've heard good things... Däremot så har högskolan i just Skövde kommit fram till något som för många kan verka självklart - Datorspel gör dig till en bättre bilförare.

Ens simultankapacitet, reaktionsförmåga och förmåga till strategiskt tänkande utvecklas givetvis och hålls i topptrim om man ständigt använder sig av dessa förmågor. Astronauter och piloter använder sig av simulatorer i sin träning, och jag tvingas sticka nålar i otaliga madrasser i väntan på att få börja ge injektioner och sätta perifera venkatetrar på riktiga människor.

Att ständigt tvinga hjärnan till att fatta snabba beslut leder till att impulser färdas allt snabbare längs nerverna i de olika reflexbanorna. Att ständigt utsätta ögonen för virtuella situationer där ens överlevnad är beroende av att man har snabb visuell perception, ökar hastigheten med vilken signaler överförs från synorganen via synnerven till det centrala nervsystemet. Man kan träna upp sina reflexer, skulle man kunna sammanfatta resonemanget med.

Och.. tjaa.. att reflexer är bra att ha när man kör bil är nog ingen större nyhet.

image144

Saker värda att kommentera idag i övrigt:
En människas smaklökar har lyckats kränka personalen på en vårdavdelning i Oskarshamn. Detta är ny, hittills helt outforskad mark för kränkningar. Kanske kommer det faktum att jag planerar att ha på mig en svart tröja imorgon att kränka någon av mina föreläsare, då denne kanske föredrar blått eller brunt?

(DN skriver också om det, men dom undvek orden kränkt, så den artikeln var inte lika kul)

Och jag har i detta inlägg nämnt Skövde, Halmstad, Höör och Oskarshamn, men inte staden jag alltid skriver om. Ej heller de två städer som jag i sällsynta fall nämner. Det verkar inte bara vara kränkningarna som känner av äventyrslustan idag... Hujedamej.

Kommentera här: